Synlig læring tager udgangspunkt i, at alle børn kan lære mere. Både de børn vi i dag har svært ved at løfte, de, der klarer sig fint, og de, der har særlige forudsætninger. Tilgangen bygger på omfattende viden om, hvad der skaber vækst i børn og unges læring. Én af grundantagelserne er, at børn og unge bliver mere motiverede og får øget indflydelse på læring, når de ved:
- Hvor skal jeg hen?
- Hvor langt har jeg rykket mig indtil nu?
- Hvad er mit næste skridt?
Vi arbejder med:
- få overskuelige mål for ethvert bar og enhver ung
- at dokumentere læring
- digitale læringsplaner i systemet MinUddannelse, der sikrer synlighed af - og fælles viden og dialog - om elevens læring
- at holde feedbacksamtaler mellem barn (eller ung) og voksen
Gentofte Kommune er under overskriften "Alle børn skal lære at lære mere" en del i et udviklingssamarbejde med Rudersdal og Gladsaxe Kommune, der omfatter kompetenceudvikling af alle lærere, pædagoger og ledere i kommunerne. Slutmålet for udviklingsarbejdet er, at vi i 2019 er så langt, at:
- Eleverne kender deres lærningsmål og kan forklare hvor de er, hvor de skal hen og hvordan de kommer derhen.
- Vi er nysgerrige og engagerede i en professionel dialog om vores betydning for elevernes progression.
- Vi giver og modtager effektiv feedback på alle niveauer.
- Vi bruger systematisk indsamlet viden som vigtigste udsagn om vores betydning for elevens progression.
Projektet er støttet af A.P. Møller Fonden.
Læs mere om samarbejdet om synlig læring: www.4kommuner.dk