Børn 3 til 6 år - Gentofte Kommune

Børn 3 til 6 år

Det anbefales, at børn og unge spiser efter de officielle kostråd.

Dreng river citron

Spis frugt og mange grøntsager

Børn bør spise mellem 300-500 gram grøntsager og frugt om dagen.

Spis mere fisk

Spis fisk to gange om ugen og som pålæg de fleste dage, dog kun 100 g rovfisk om ugen. Rovfisk er helleflynder, store tun (gælder ikke dåsetun) fisk, rokke , oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde aborre, sandart. 

Vælg fuldkorn

Spis mindst 75 g fuldkorn om dagen.  

Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg kød og kødprodukter med max 10 % fedt. Spis højest 500 gram kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Vælg  fjerkræ, fisk, æg grønsager eller bælgfrugter de øvrige dage.  

Vælg magre mejeriprodukter

Vælg skummet-, mini- eller kærnemælk, vælg surmælksprodukter med max 0,7 % fedt. ¼ -½ liter mælkeprodukt om dagen.  

Spis mindre mættet fedt

Vælg planteolier som fx flydende margarine, oliven- og rapsolie i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine.  

Spis mad med mindre salt

Det svarer til man skal ikke salte maden ekstra, men det er ok at spise familiens mad.

Spis mindre sukker

Sukker og sukkerholdige drikke er unødvendigt, det optager meget hurtigt pladsen for rigtig mad. Sukker nedsætter muligheden for at få vitaminer og mineraler nok og øger risikoen for overvægt og huller i tænderne.

Drik vand

Sluk tørsten i vand og dæk størstedelen af væskebehovet med vand.

Tilbud til familier med overvægtige børn 3-6 år: Knæk Kurven

Se mere om ’Knæk Kurven’ på nedenstående link (Overvægtige børn).