Gentofte skruer op for digital læring

Skoleelever i Gentofte kan se frem til en helt ny måde at lære på. Det sker via tablets og smartphones, og læringskonceptet hedder Gentofte Challenger.

Med Gentofte Kommunes nye innovative læringskoncept, Gentofte Challenger, får elever og lærere en helt ny type it-værktøj, der med spilelementer som omdrejningspunkt både kan aktivere og motivere børn til øget læring.

 

Konceptet er opbygget omkring en digital app, der giver både den enkelte lærer, eleverne i indbyrdes samspil og elever og lærer i samspil helt nye muligheder for at tilrettelægge og differentiere undervisningen.

 

"Gentofte Challenger er et konkret eksempel på, hvordan vores skolevision, Læring uden grænser, sigter mod, at vi som kommune hele tiden tilpasser og udvikler skolernes læringsmiljøer. Konceptet er også et godt eksempel på, hvordan vi i læringssammenhæng kan udnytte de moderne teknologier og medier, som appellerer så stærkt til børn og unge", siger Gentoftes borgmester Hans Toft.

 

Motivation gennem udfordring og spil

En indbygget positiv konkurrence er et af elementerne i Gentofte Challenger, hvor konkurrenceelementet medvirker til at motivere børn til aktiv læring i samspillet mellem lærer-elev og eleverne indbyrdes.

 

Er en skoleklasse fx i gang med at lære om 2. verdenskrig, kan læreren lade eleverne dyste på viden. Det kan fx være i form af spørgsmål til en dokumentarfilm om krigen, som klassen ser sammen, og under fremvisningen svarer eleverne hver for sig via tablets eller smartphones. Samtidig kan klassen på en skærm hele tiden følge hinandens svar.

 

Med Gentofte Challenger kan elever også lave konkurrencer til hinanden og tillige udfordre forældre, andre elever og andre skoler – ved at formulere opgaver til andre lærer de mere selv.

 

Udvikling på tværs

Gentofte Challenger er resultatet af et samarbejde mellem kommunen og en række private virksomheder. Samarbejdet startede i foråret 2012, hvor Gentofte Kommune var vært for konkurrencen ”Gentofte App-camp”, hvor ingeniør- og it-studerende m.fl. dystede om at udtænke en ny, innovativ app til kommunen. Siden er kommunen gået sammen med it-virksomheden Netcompany om at arbejde videre på vinderprojektet og få omsat det til en færdig løsning.

Ansvarlig for siden:

Børn Unge og Fritid
Bernstorffsvej 161, 2920 Charlottenlund, 39984500,