Gentofteelever skal i Virkelighedens Skole

Under navnet #virkelighedensskole indfører Gentofte Kommune et nyt koncept for 8. klassernes erhvervspraktik. Eleverne skal fremover hjælpe arbejdspladser med rigtige udfordringer gennem værktøjer som innovation og samarbejde.

Gentofte Kommune har fra dette skoleår ændret konceptet for erhvervspraktikken i 8. klasse, så eleverne skal arbejde med ægte problemstillinger fremfor at følge i hælene på en medarbejder.

Det nye koncept består af tre trin: InnovationLAB, der er et forudgående undervisningsforløb, hvor eleverne blandt andet lærer at arbejde med innovation som særlig metodik. 

#Virkelighedensskole, hvor eleverne i små grupper besøger praktikstederne, hvor de vil indsamle viden, interviewe og samle data ind til at kunne løse den opgave, som virksomhederne har stillet og til sidst den innovative projektopgave. Her laver eleverne en projektopgave på baggrund af praktikopholdet og de værktøjer, de har lært i InnovationLAB. Ugeforløbet afsluttes med en præsentation, som praktikstedet inviteres med til.

Ifølge formanden for Børne- og skoleudvalget, Pia Nyring (C), spiller den nye model både bedre sammen med behovene i udskolingen og på arbejdsmarkedet:

"Vores skoleelever har ved tidligere lejligheder efterspurgt, at erhvervspraktikken bliver mere konkret og giver et bedre indblik i, hvilke job- og karrieremuligheder, der er. Det håber jeg, vi lykkes med gennem denne model," siger Pia Nyring.

I alt ventes 675 elever at deltage i #virkelighedensskole, der stadig har plads til flere nysgerrige arbejdspladser, der ønsker at være praktiksted.

Skal din virksomhed være med? 

Interesserede virksomheder kan kontakte chef for strategisk udvikling og support, Tina Lykkegaard Marker, TLM@gentofte.dk tlf. 2538 2880.

Læs mere om #virkelighedensskole på gentofte.dk