Psykologens primære opgave er sammen med forældre, pædagoger og lærere at tage hånd om bekymringer og udfordringer for børn og unge i forbindelse med udvikling, trivsel og færden i sociale fællesskaber og læringsfællesskaber.
Det kan fx være ved:
- Udviklingsforstyrrelser.
- Vanskeligheder med socialt samspil og deltagelse i fællesskaber og leg.
- Uhensigtsmæssige og atypiske adfærdsmønstre og/eller følelsesmæssige reaktioner.
- Faglige og læringsmæssige vanskeligheder.
- Kognitive vanskeligheder.
- Uro, opmærksomheds- og koncentrationsvanskeligheder.
- Følelsesmæssige udfordringer.
Bekymringer og udfordringer ses i sammenhæng med barnets/den unges dagligdag og netværk. Psykologen afdækker i samarbejde med de voksne omkring barnet/den unge både ressourcer og svagheder og søger at inddrage barnets perspektiv.
Psykologernes indsatser kan bestå i:
- Orienterende samtaler med forældre og/eller pædagogisk personale.
- Vejledning og rådgivning til forældre og/eller pædagogisk personale.
- Supervision af fagpersonale, hvor en specifik situation eller en tematik kan gennemgås.
- Observation af adfærd, relationer, samspil og/eller kommunikation.
- Psykologisk udredning og vurdering.
- Udarbejdelse af skriftlig pædagogisk, psykologisk vurdering (PPV).
- Visitation til udredning i Børne-og Ungdomspsykiatrien (BUC).
- Deltagelse i samarbejde med andre fagpersoner – Sundhedspleje, Børneterapi, Børn og Familie m.fl.